Frank Dünnebeil

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Frank Dünnebeil

Mobility

Research Topics

  • Senior project management in the field of environmental impacts of transport and associated mitigation measures (climate protection, air pollution control)
  • Key areas: Measures in transport (Federal and State level, individual municipalities), air quality (NO2, PM10), emission modeling and inventories
  • Publications, lectures, coordination and presentation of workshops

Curriculum Vitae

  • since 2010 Senior project manager Climate protection and air pollution control
  • since 2003 Research associate at ifeu, Heidelberg
  • Studies in Environmental Engineering at the Technische Universität Berlin and Universitat Rovira i Virgili Tarragona (Spain)

Selected Projects

  • Role of the transport sector in the transformation process to a GHG neutral and ressource-efficient Germany (RTD, Renewbility)
  • Development and evaluation of measures for fuel savings and the reduction of CO2 emissions of heavy-duty vehicles
  • Concepts for climate-friendly mobility in municipalities, federal states and on national level (Ludwigshafen, Böblingen, Masterplan Heidelberg, Rhein-Neckar-Kreis, Baden-Württemberg 2020Plus et al.)
  • Climate protection tool – Municipal planning assistant for energy and climate protection
  • Causal analyses, scenarios and measures for NO2 air quality at traffic-oriented air measuring stations in Germany
  • Scientific consultancy for the Sino-German Climate Change Programme (Component 2: Climate-friendly development of the transport sector)
  • Air quality 2020/2030 – Future development of prognoses for air pollutants considering climate protection strategies

Selected Publications

  • Dünnebeil, F. (2016): Von der Emission zur Immission – Ursachen hoher NO2-Luftbelastungen in Städten. Tagung Motorische Stickoxidbildung – Nachhaltige Mobilität in Städten und im Fernverkehr. des Karlsruher Institut für Technologie (KIT) und Haus der Technik e.V. am 27./28. Januar 2016 in Heidelberg
  • Hertle, H., Dünnebeil, F. et al. (2016): BISKO – Bilanzierungs-Systematik Kommunal: Empfehlungen zur Methodik der kommunalen Treibhausgasbilanzierung für den Energie- und Verkehrssektor in Deutschland. Im Rahmen des Vorhabens „Klimaschutz-Planer – Kommunaler Planungsassistent für Energie und Klimaschutz“. Heidelberg, 2016.
  • Dünnebeil, F. (2015): Mögliche Entwicklungstrends für erneuerbare Energien im Verkehr in Deutschland. DBFZ-Fachgespräch Biokraftstoffe am 01.10.2015 in Leipzig
  • Dünnebeil, F. und Lambrecht U. (2015): Verkehrsentwicklung, Energieeffizienz und Stromeinsatz im Verkehrssektor. Expertenworkshop der Agora Energiewende am 09. Juni 2015 in Berlin
  • Kies, A., Dünnebeil F. und Hausberger, S. (2015): Simulation of fuel saving potentials of heavy-duty vehicles with VECTO. VDI-Fachtagung Nutzfahrzeuge am 10.-11. Juni 2015 in Eindhoven, Niederlande.
  • Dünnebeil, F. und Keller, H. (2015): Monitoring emission savings from low rolling resistance tire labeling and phase-out regulations – MRV Blueprint based on an example from the European Union. MRV BLUEPRINTS FOR TRANSPORT NAMAS – 3rd MRV Expert Group Meeting. Bonn, 20 March 2015.
  • Kies, A., Dünnebeil F. et al. (2014): Future measures for fuel savings of heavy-duty vehicles. Tagungsband des 20. internationalen Symposiums ‚Transport and Air Pollution‘. Graz 2014.
  • Dünnebeil, F. (2014): Urban GHG inventories in the transport sector. Training on Quantifying Urban Transport GHG Emissions. GIZ TRANSfer project funded by the International Climate Initiative of the German Ministry for the Environment, Nature Conservation, Building and Nuclear Safety. Leipzig, 18-19 May 2014.
  • Dünnebeil, F. und Heuer, C. (2014): Monitoring impacts of policies and measures. Training on Quantifying Urban Transport GHG Emissions. GIZ TRANSfer project funded by the International Climate Initiative of the German Ministry for the Environment, Nature Conservation, Building and Nuclear Safety. Leipzig, 18-19 May 2014.
  • Lambrecht, U., Helms, H., & Dünnebeil, F. (2013). Steigende Umweltanforderungen – Was bedeutet dies für den Verkehr? In K. J. Beckmann & A. Klein-Hitpaß (Hrsg.), Nicht weniger unterwegs, sondern intelligenter? Neue Mobilitätskonzepte. Berlin: Deutsches Institut für Urbanistik (Difu).
  • Dünnebeil, U. Lambrecht und I. Rehberger (2011): Szenarien zur Entwicklung der NO2-Immissionsbelastung an verkehrsnahen Luftmessstationen in Bayern. Tagungsband der Fachtagung „Luftreinhalteplanung – Maßnahmen gegen Feinstaub und Stickstoffoxide“ am 13. Oktober 2011 im Bayerischen Landesamt für Umwelt in Augsburg.
  • Dünnebeil (2010): PM10– und NO2-Luftqualität – Ursachen und Maßnahmen im Verkehr. Anhörung im Sächsischen Landtag, Ausschuss für Umwelt und Landwirtschaft am 20.08.2010.
  • Dünnebeil und W. Knörr (2009): Energy consumption and CO2 emissions of urban transport in Shanghai. Tagungsband des 17. internationalen Symposiums ‚Transport and Air Pollution‘ und 3. internationalen Symposiums ‚Environment and Transport‘. Toulouse 2009.
  • Dünnebeil, U. Lambrecht et al. (2009): Impact of traffic-related measures on NO2 concentrations in the Inn Valley. Tagungsband des 17. internationalen Symposiums ‚Transport and Air Pollution‘ und 3. internationalen Symposiums ‚Environment and Transport‘. Toulouse 2009.