Julia Pelzeter
Mobility
Research Topics
- Potential assessment of alternative drives
- Resource assessment and life cycle assessment of batteries
- Green public procurement of passenger cars
Curriculum Vitae
- Since 2022 Research associate at ifeu
- 2021-2022: Internship at ifeu
- 2018-2022: M.Sc. Environmental Science and Technology, TU Berlin, focus on environmental assessment
- 2021: Master thesis at Mercedes-Benz AG (enhancement of the ESSENZ method for assessing resource criticality, case study: batteries in electric vehicles)
- 2020-2021: Student assistant at the department of Sustainable Engineering at the TU Berlin
- 2014-2018: B.Sc. Environmental Science and Technology, TU Berlin
Selected Projects
- Green Public Procurement of passenger cars
- My eRoads – Electrification potential of road freight transport
- Analysis of the life cycle assessment of vehicles with alternative drives or fuels on the way to greenhouse gas-neutral transport (in German)
- enERSyn – Electric Road Systems as part of truck electrification
Selected Publications
- Biemann, K.; Helms, H.; Münter, D.; Liebich, A.; Pelzeter, J.; Kämper, C. (2024): Analyse der Umweltbilanz von Kraftfahrzeugen mit alternativen Antrieben oder Kraftstoffen auf dem Weg zu einem treibhausgasneutralen Verkehr. Umweltbundesamt, ifeu - Institut für Energie- und Umweltforschung Heidelberg (in German).
- Jöhrens, J.; Allekotte, M.; Heining, F.; Helms, H.; Klimke, J.; Pelzeter, J.; Räder, D. (2023): My eRoads - Der Weg zu einem klimaneutralen Lkw-Verkehr. Ergebnisse des BMWK-geförderten Forschungsvorhabens My eRoads. Heidelberg (in German).
- Lambrecht, U.; Pelzeter, J.; Bruch, B.; Helms, H. (2023): Entwicklung von geeigneten Instrumenten für die umweltverträgliche Beschaffung von Pkw durch öffentliche Stellen. Abschlussbericht. Gefördert durch DBU, SenMVKU Berlin und MLUK Brandenburg (in German).
- Pelzeter, J.; Bach, V.; Henßler, M.; Ruhland, K.; Finkbeiner, M. Enhancement of the ESSENZ Method and Application in a Case Study on Batteries. Resources 2022, 11, 52. https://doi.org/10.3390/resources11060052